Business intelligence eli liiketoimintatiedon hallinta on systemaattista yrityksen suorittamaa liike-elämän tietojen hankintaa, tallennusta ja analysointia. Alun perin termillä tarkoitettiin lähinnä organisaation ulkopuoliseen tietoon kohdistuvaa toimintaa, kilpailijaseurantaa, teknologiaseurantaa jne., mutta 1990-luvun lopulla termin omaksuivat käyttöönsä myös ohjelmistoyritykset, jotka tarjoavat tuotteita organisaation oman, sisäisen numeerisen tiedon analysointiin ja hyödyntämiseen.

Yrityksen tiedonhankinnan tavoite on kerätä yrityksen johtamisessa ja toiminnassa tarvittava keskeinen tieto, käsitellä ja jalostaa se, sekä jakaa tieto tarvitsijoille ja seurata tiedon vaikuttavuutta. Tiedonhankintaan kuuluu myös tietoprosessien päivitys niin, että saadaan ylläpidettyä yrityksen päätöksentekotarpeita vastaava tietovirta. BI-informaation päätavoite on luonnollisesti tukea päätöksentekoa jatkuvasti niin että yrityksen tavoitteet voivat toteutua.

Tiedon merkityksen kasvettua oleellisesti 1990-luvulla, yhä useampaan yritykseen perustettiin tiedonhankintaa ja tiedonkäsittelyä suorittava organisaation osa. Muita osittan päällekkäisiä termejä ovat competitor intelligence (CI), knowledge management (KM), market intelligence, marketing research ja strategic intelligence.

Tässä webinaarissa kuulet A&BI:n perusteet ja opit miten pääset itse alkuun jos haluat tutustua aiheeseen enemmän. 

Kyllä, haluan pysyä kuulolla

Liittymällä postituslistallemme saat myös ensimmäisenä tiedon julkaisuista koulutuksista. Koulutuksia tarjoavat Ohjelmisto- ja e-business ry:n jäsenet ja koulutukset ovat mimmeille maksuttomia.

Vuonna 2022 mukana <3

Accenture logo.Accountor logo.Aiven logo.Amazon logo.Brella logo.Digia logo.Ericsson logo.FITech logo.Houston logo.IBM logo.Islet logo.Knowit logo.Laurea ammattikorkeakoulu logo.LUT logo.Microsoft logo.Oura logo.Schibsted logo.Siili logo.Solita logo.Visma logo.Wolt logo.