‹ Takaisin listaan

Saavutettavat digipalvelut ovat ehdoton osa yhdenvertaista maailmaa

· Blogi · Tiina Mikkonen

Digipalveluiden saavutettavuuden merkitys on kasvanut viime vuosien aikana, koska yhä useampi toimija tarjoaa palveluitaan digitaalisesti. Kehityksen vauhti on nopeaa, mutta se ei saa olla ikinä niin nopeaa, että osa väestöstä tippuu kehityksen kyydistä. Sen vuoksi on tärkeää panostaa digipalveluiden saavutettavuuteen. 

Saavutettavuus on mielestäni yksi tärkeimmistä ja vaikuttavimmista asioista, joita it-alalla työskentelevänä pääsee edistämään. Saavutettavuus ei ole mikään höpöhöpö-juttu, joka auttaisi vain pientä osaa ihmisistä vaan se auttaa meistä ihan jokaista. Jokainen meistä nimittäin kokee ajoittain erilaisia rajoitteita elämässään, olivatpa ne pysyviä tai väliaikaisia. 

Esimerkiksi auringonpaiste voi häikäistä niin, että ilman kunnollista kontrastia voi olla vaikeaa saada selvää sivuston sisällöstä. Jossain kohtaa näkö saattaa heikentyä, jolloin pieni fontti ja huono kontrasti voivat aiheuttaa ongelmia. Kun palveluita ja tuotteita kehitetään saavutettavuus mielessä, maksimoimme mahdollisuuden siihen, että jokainen pystyy käyttämään niitä.

Saavutettavuus on etu myös bisnekselle: miksi rajata osa käyttäjistä ulkopuolelle, kun voi tarjota palveluaan kaikille. 15 prosentilla ihmisistä on yksi tai useampi rajoite ja vanhemman väestön joukossa luku nouseekin jo lähelle 50 prosenttia. Tämä on merkittävä osa maailman väestöstä eikä näin isoa osaa ihmisistä yksinkertaisesti voi sulkea palveluiden ulkopuolelle. On syytä huomata, että saavutettavat verkkosivustot näkyvät myös paremmin hakukoneissa – tällöin myös brändin näkyvyys paranee, konversioaste nousee ja liikenteen määrä sivustolle kasvaa. 

Digitaalisten palveluiden käyttäminen on kasvanut räjähdysmäisesti viimeistään koronan myötä. Pandemia mahdollisti vihdoin suurelle osalle esimerkiksi työnteon, opiskelun, ruokaostosten tekemisen ja lääkärillä asioinnin etänä. Samalla monet varoittavat esimerkit osoittivat, miksi saavutettavuus on tärkeää. Saavutettavuusongelmiin törmättiin esimerkiksi monilla viestintäalustoilla, opintoihin käytetyissä palveluissa ja terveyspalveluissa.

On selvää, että meillä on vielä pitkä matka kuljettavana, jotta kaikki pystyvät käyttämään digitaalisia palveluita ja osallistumaan yhteiskuntaan yhdenvertaisena yksilönä. Etänä asiointi ja etäelämä ovat tulleet jäädäkseen – siksi saavutettavuuteenkin on panostettava.

Mikä on digipalveluiden kehittäjien vastuu

Ratkaisen osana työtäni erilaisia saavutettavuuteen liittyviä haasteita ja olen saanut työskennellä näkövammaisten ihmisten kanssa. Haastattelin pari vuotta sitten näkövammaista henkilöä, joka kuvasi erinomaisesti, tekevätkö digipalvelut maailmasta yhdenvertaisen paikan vai eivät.

Tämä henkilö oli perustanut oman yrityksensä 80-luvulla ja alkuvuosina ei ollut teknologiaa, joka olisi tukenut häntä laskutuksessa tai kuittien tekemisessä – hänen oli luotettava asiakkaisiin. Myöhemmin teknologian kehittyessä hän pystyi hoitamaan nämä asiat itse. Hän painotti, kuinka tärkeää oli pystyä hoitamaan asioita itse ilman muiden apua.

Kysyin häneltä, mitä hän ajattelee digipalveluiden kehityksestä ja sen tulevaisuudesta. Vastaus oli selvä: teknologia ja digipalvelut ovat kehittyneet valtavasti ja suurin osa palveluista on nin monimutkaisia, että niiden käyttö näkövammaisena on hankaloitunut. Olemmekin tietyllä tasolla ottamassa askeleita taaksepäin. Jotta kehitys kulkee eteenpäin, digipalveluiden saavutettavuudesta on pidettävä huolta.

Tärkein oppini tästä kokemuksesta on se, että ihmisen, jolla ei ole rajoitteita, on erittäin tärkeää ymmärtää ja oppia erilaisista rajoitteista. Jokainen it-alalla työskentelevä ja digipalveluita kehittävä ihminen on nimittäin juuri se, joka omalla toiminnallaan vahvistaa ihmisten yhdenvertaisuutta tai heikentää sitä. Me voimme päättää, pystyvätkö ihmiset käyttämään digipalveluita taustastaan ja mahdollisista rajoitteistaan huolimatta. 

Kuinka ottaa saavutettavuus vahvemmin osaksi palveluiden kehittämistä

Saavutettavuudesta on tärkeää huomioida, että se on ikäänkuin uusi näkökulma tekemiseen. Jos olet devaaja, sinun pitää kiinnittää huomiota sellaisiin asioihin, joiden merkitystä et ole välttämättä vain tiennyt aiemmin. Osa asioista voikin olla jo tuttuja, mutta et ole vain tiennyt niiden auttavan myös saavutettavuudessa. Jos olet designer, voit huomioida saavutettavuuden esimerkiksi valitsemalla erilaiset värit ja fontit kuin olisit valinnut aiemmin. 

Jos saavutettavan digipalvelun kehittäminen ei ole sinulle tuttua, ei hätää – olemme kaikki aloittelijoita jossain kohtaa! Saavutettavuus ei ole ollut minullekaan aina tuttua, mutta olen oppinut vuosien aikana paljon. Aiheesta on saatavilla niin paljon tietoa, että alkuun pääseminen voi tuntua vaikealta. Saavutettavuuden oppimisesta ei tarvitse olla huolissaan. Jokainen projekti voi olla oppimisen alku, ja avuksi löytyy valtavasti esimerkkejä ja tutoriaaleja – katso vinkkejä tämän kirjoituksen lopussa olevasta listasta.

Suosittelen ensin tutustumaan siihen, mitä saavutettavuus tarkoittaa yleisesti ja että valitset muutaman asian, joihin voisit kiinnittää enemmän huomiota omassa työssäsi. Yksi oiva tapa aloittaa työ saavutettavuuden parissa on korjata yleisimmät saavutettavuusongelmat. Matkan varrella oppii lisää! 

Lopuksi todettakoon, että yksi tärkeimmistä asioista saavutettavuudessa on sen sosiaalinen vaikutus. Mielestäni jokaisen it-alan työntekijän tulisi ottaa vastuu siitä, millaista maailmaa he luovat työllään. Palvelut, jotka eivät ole saavutettavia, estävät ihmisiä käyttämästä niitä ja näin ollen osallistumasta yhteiskuntaan. Saavutettavuuden huomioimatta jättäminen on syrjintää, joka voi joissakin tapauksissa olla jopa lain vastaista.

Digipalveluiden saavutettavuuden kehittäminen onkin yhdenvertaisuuden kehittämistä. Jokapäiväiset valintasi vaikuttavat siihen, pysyvätkö ihmiset kehityksen mukava vai tippuvatko he kyydistä.

Kysymys kuuluukin: millaisia valintoja sinä haluat tehdä? 

Lista hyödyllisistä lähteistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Tiina Mikkonen

Tamperelainen käytettävyyden ja saavutettavuuden puolestapuhuja. Työskentelen saavutettavien digipalveluiden parissa ja mulle tärkeää on saada ihmiskeskeisyys vahvemmin osaksi ohjelmistokehitystä. Blogissani sukellan saavutettavuudessa pintaa syvemmälle ja pohdin, miten it-alan diversiteettiä saadaan vahvistettua.

Lisää artikkeleita