Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

”Parviälyllä päästään parhaisiin tuloksiin!”

Kaikella on jokin tarkoitus – myös haastavilla kokemuksilla

Jenni Mattinen on Valo Intranetin Marketing Communications Specialist Sinisellä Meteoriitilla Jyväskylässä. Jenni on valmistunut Espoosta mediatekniikan insinööriksi painotekniikan puolelta, mutta hän päätyi lopulta siihen, ettei insinöörin tie olekaan häntä varten. Jenni on seikkaillut maailmalla niin vaihto-oppilaana Irlannissa kuin reppureissaten vuoden ajan kahden siskonsa kanssa Australiassa. Myös Saksa, Indonesia ja Dubai ovat tulleet tutuiksi. Jenni on työskennellyt useassa eri asiakaspalveluroolissa sekä opiskellut Jyväskylän ammattikorkeakoulussa International Business -linjalla. Oma juttu on löytynyt vähitellen pienten oivallusten kautta.

Jenni innostui IT-alasta työskennellessään toisen IT-yrityksen asiakaspalvelussa kivassa työyhteisössä. Palo markkinointia kohtaan syttyi, kun Jenni tutustui yrityksessä käytössä olleeseen inbound-markkinointiin ja teki aiheeseen liittyvän opinnäytetyön. Tulevaisuuden suunta alkoi olla ensimmäistä kertaa selvillä. Tätä seurasi kuitenkin useampi haastavampi vuosi, kun oman alan työpaikat tuntuivat olevan kiven alla. Jenni osallistui rekrytointikoulutuksiin, ja hän pääsi lopulta markkinoinnin tehtäviin töihin. Työsuhde kuitenkin purettiin yllättäen ilman varoitusta.

Tämän ikävän kokemuksen kautta löytyikin oma suunta; Jenni halusi päästä opiskelemaan viestintää voidakseen kehittää yritysten viestintää tällaisten tilanteiden välttämiseksi. Hän oli töitä hakiessaan usein törmännyt myös siihen, ettei työnhakijaviestintää hoideta asianmukaisella tavalla – tai pahimmassa tapauksessa ollenkaan. Usean sattuman summan kautta Jenni päätyi opiskelemaan Jyväskylän yliopistoon viestinnän johtamisen maisteriohjelmaan. Hän aloitti samoihin aikoihin myös nuorkauppakamaritoiminnassa, jossa hän tutustui nykyiseen esihenkilöönsä ja ajatustenvaihdon myötä ovet aukesivat Valon markkinointitiimiin. Työttömyyden jälkeen kokopäiväisen työn ja opiskelun yhdistelmä oli etenkin alkuun todella intensiivinen paketti.

”On ollut mahtavaa päästä sekä opiskelemaan viestintää että työskentelemään käytännössä sen parissa – oma suunta on todellakin löytynyt”, Jenni iloitsee. 36-vuotias Jenni haluaakin kannustaa oman polkunsa löytämisen kanssa tuskailevia nuoria. Vaikka Jenni on löytänyt oman tiensä vasta viimeisen parin vuoden aikana, hän uskoo, että kaikella – myös haastavilla kokemuksilla – on tarkoituksensa. Toisinaan itselleen sopivimman tien löytäminen vie oman aikansa, mutta kaikki aikaisemmat kokemukset ovat johdattaneet Jennin tähän pisteeseen, jossa palaset ovat alkaneet loksahdella täysin omille paikoilleen.

IT-ala on vapauden ala

Jenni on sosiaalinen, ihmisten parissa viihtyvä introvertti, jolle auttaminen on lähellä sydäntä. Parhaimmillaan Jenni on pienissä porukoissa, mutta vähitellen hän on oppinut verkostoitumaan myös isommissa tapahtumissa. Jennille sopii IT-alan ja Valon vapaa ja rento ilmapiiri, jossa jokainen saa olla aidosti juuri sellainen kuin on. Valolla on toimistot Jyväskylän lisäksi Helsingissä, Montrealissa ja Melbournessa. Lisäksi yksittäisiä etätyöntekijöitä on eri puolilla Eurooppaa. Koko tiimissä on alalle epätyypillisesti paljon naisia aina koodaritasosta kumppanuus- ja tuotepäälliköihin asti. Koko reilun 60 tekijän porukasta noin puolet on naisia, Jyväskylän toimiston Valo-tiimistä valtaosa on naisia ja markkinoinnin yhdeksän hengen tiimistäkin kahdeksan on naisia.

Valo tekee digitaalisia työpaikkaratkaisuja, joiden merkitys etenkin tänä päivänä on aivan omaa luokkaansa. Jennin mielestä on mielenkiintoista olla ensimmäisten joukossa tutustumassa digitaalisten työpaikkaratkaisujen uusimpiin tuuliin sekä niihin liittyviin tarpeisiin ja tarjontaan. Microsoft-maailmaan keskittyvässä Valo-tiimissä tehdään muun muassa maailmanlaajuisesti tunnistettua Valo Intranet -tuotetta, jolla on suuri rooli organisaatioiden sisäisen viestinnän edistämisessä ja tiedon välittämisessä.

Tässä työssä Jennin aikaisemmat osaamisalueet kohtaavat toisensa. Jennin työnkuva keskittyy Valon ulkoiseen markkinointiin sekä kumppaniviestintään. Asiakaspalvelutaidot tulevat tarpeeseen vuorovaikutuksessa kansainvälisten, pääasiassa Euroopassa, mutta myös Pohjois-Amerikassa ja Australiassa olevien kumppaneiden kanssa. Insinöörin koulutusta pääsee hyödyntämään printattavien materiaalien kanssa, ja perusymmärrystä löytyy myös koodauksesta. Kirsikkana kakun päällä myös markkinoitavat tuotteet kohtaavat Jennin kiinnostuksen kanssa. Olisi haastavaa tehdä markkinointia ja viestintää sellaisella alalla, johon itseltä ei löytyisi kiinnostusta.

Koronavirustilanteen vuoksi kaikki ovat etätöissä. Etätöihin on tässä itseohjautuvassa digitiimissä totuttu, sillä vapautta ja luottamusta korostavassa työyhteisössä töitä saa tehdä vapaasti lähes missä, milloin ja miten haluaa. Jenni olisi kuitenkin mieluummin toimistolla vaihtamassa ajatuksia työkavereiden kanssa. Toimistolta lähtiessä työt on myös helpompi karistaa päivän päätteeksi pois mielestä kuin kotona työskennellessä. Valon tiimissä on välitön, lämmin ja läheinen tunnelma, jollaiseen ei monessa paikassa törmää. Vaikka muita kuin oman toimiston tiimin jäseniä tulee nähtyä harvoin, halataan aina kun tavataan. Nämä hetket ovat kultaakin kalliimpia, ja seuraavan kerran, kun kasvotusten tapaaminen on mahdollista, arvostaa sitä entistäkin enemmän.

Ystävät ja perhe ovat Jennille tärkeitä, ja urheilu CrossFitistä astangajoogaan ja juoksemisesta hiihtämiseen on lähellä Jennin sydäntä. Matkustelu ja uusien paikkojen näkeminen ovat olleet etenkin aikaisemmin todella iso osa elämää, mutta viime aikoina into on kohdistunut ensisijaisesti lähimatkailuun kotimaan sisällä luonnossa samoilusta mökkeilyyn ja festareilla livemusiikin kuunteluun. Musiikki ja huumori ovat aina läsnä tavalla tai toisella. Haasteiden ylittäminenkin käy helpommin, kun löytää iloa ja naurua elämään pienistäkin asioista.

Ihmisläheistä, raikasta ja uudenlaista markkinointia

Valo on saanut kansainvälisesti positiivista huomiota ihmisläheisyydestään, raikkaudestaan ja uudenlaisesta tavasta tehdä markkinointia. Vuonna 2019 Valo nostettiin 19. parhaaksi ”Top 50 Microsoft Digital Marketing Excellence Report 2019” -raportissa yli 20 000 Microsoft-kumppanin joukosta. Valon värit ovat pinkki ja keltainen, ja sen tunnistaa muun muassa #valolove-hashtagista. Ihmisläheinen markkinointi ja viestintä takaavat sen, että myös loppukäyttäjät ymmärtävät, mistä puhutaan.

Teknisten asioiden osalta markkinoinnissa on tärkeää ymmärtää asiat mahdollisimman kattavasti, eikä Jenni epäröikään kysellä tarvittaessa lisätietoja tuotepäälliköiltä. Hän haluaa ymmärtää asioiden kaikki puolet osatakseen nostaa esiin olennaisimmat asiat ja tuottaakseen mahdollisimman tarkoituksenmukaista ja kokonaisvaltaista markkinointia ja viestintää. Laadukas markkinointi edellyttää runsaasti taustatyötä, perehtymistä ja aitoa ymmärrystä. Herättääkseen kiinnostuksen julkaisu vaatii oikeilla näkökulmilla varustetun tekstin ja siihen sopivan kuvituksen. Näkyvä lopputulos on vain jäävuoren huippu kaikesta taustalla tehdystä työstä.

Valon markkinointia ja viestintää tehdään englanniksi, mikä muodostaa omat haasteensa. Vaikka Jenni kokeekin hallitsevansa englannin kielen, ei kieli kuitenkaan ole yhtä rikasta kuin omalla äidinkielellä kirjoittaessa, ja kielioppiin tulee kiinnittää normaalia enemmän huomiota. Tulevaisuudessa olisikin kiva monipuolistaa omaa kokemuspalettiaan myös suomenkielisen markkinoinnin ja viestinnän saralla. Juuri nyt tässä on kuitenkin hyvä olla, ja myös tulevaisuudessa Jenni näkee itsensä viestinnän parissa. Jennin lähitulevaisuuden tavoitteena on saada kolmas – ja toivottavasti viimeinen – tutkintonsa valmiiksi, ja pidemmän aikavälin urahaave olisi vastata jonkin yrityksen viestinnästä.

Vaikka Jenni työskenteleekin mielellään itsenäisesti, on tiimissä työskentely monin verroin antoisampaa. Jenni työskenteli Jyväskylän toimistolla vajaat pari vuotta ainoana markkinoijana, mutta nyt markkinointitiimissä on yhteensä kolme tekijää. Parviäly ja yhdessä työskentely tarjoavat huomattavasti enemmän erilaisia näkökulmia ja ideoita luovuutta vaativiin markkinointiin ja viestintään. Tiimityö on avainasemassa myös työssä viihtymisen kannalta. Rennolla IT-alalla huumori kukkii ja jokainen saa olla oma itsensä. Koodarien lisäksi mukaan mahtuu muidenkin osa-alueiden osaajia, sillä kuten sanottu, parviälyllä päästään parhaisiin tuloksiin!

Haastattelimme

Jenni Mattinen
Marketing Communications Specialist
Valo Intranet / Sininen Meteoriitti Oy

Jaa juttu somessa:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Viimeaikaiset blogaukset

Seuraa Facebookissa

Tilaa #mimmitkoodaa uutiskirje!

Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt käyttöehdot.